osiągnięcia sportowe

przegląd piosenki rosyjskiej

 
 

 

II Przegląd Piosenki Rosyjskiej
w
Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II
w Sokółce
 

  Uczestnicy Gdy przed dwudziestu laty rozpoczynałam pracę jako nauczyciel języka rosyjskiego w szkole podstawowej, nie wiedziałam, że przyniesie mi ona tyle satysfakcji. Dobra atmosfera w szkole sprzyja efektywności i rodzeniu się nowych pomysłów.  Szybko dostrzegłam, że duża grupa uczniów chętnie podejmuje dodatkowe zadania i stara się bardzo, by wykonać je najlepiej. To głównie z myślą o nich organizuję zajęcia koła języka rosyjskiego i różne konkursy językowe.
   W tym roku szkolnym 2 marca odbył się w naszym gimnazjum II Przegląd Piosenki Rosyjskiej. Uczestnicy będący uczniami naszej szkoły wykonywali piosenki w języku rosyjskim.
   Piosenka jest najdoskonalszym odbiciem mentalności każdego narodu, gdyż pozwala poznać tych, którzy ją tworzą i kultywują. Z tego też powodu zajmuje ona ważne miejsce w nauczaniu języków obcych.
   Wychodząc z założenia, że nauczanie języka obcego musi być wzbogacone elementami kulturowymi, a przecież piosenka jest jednym z nich, a także w przekonaniu, że należy łączyć przyjemne z pożytecznym, poświęciliśmy całą naszą energię na przygotowania do naszej imprezy.
   W konkursowych zmaganiach wzięło udział aż 50 uczestników startujących w trzech kategoriach: solo, mały i duży zespół. Uczniowie zaangażowali się z wielkim zapałem i pokazali imponujące umiejętności artystyczne. Okazało się, że niektórzy z nich to prawdziwe talenty, gdyż nie tylko pięknie śpiewali, ale również wspaniale je interpretowali.
   Przedstawiany repertuar był dosyć zróżnicowany, jednak w większości uczestnicy skupiali się na piosenkach z aktualnych list przebojów, co wzbudziło wielki entuzjazm wśród widowni. Jury miało ogromny problem z wyłonieniem najlepszych. Komisja konkursowa oceniała poprawność językową, sposób i oryginalność interpretacji, prezentację oraz ogólne wrażenie artystyczne.Karolina Jury przyznało I miejsce w kategorii solistów Karolinie Stelmaszek ucz. kl. III h. W kategorii małych zespołów I miejsce zajął zespół dziewcząt kl. II a, zaś II miejsce dziewczęta z kl. III h. W kategorii dużych zespołów wyróżnienie otrzymali chłopcy klasy III h oraz zespół moich uczennic z kl. III g w składzie: Sylwia Jasińska, Kamila Bylińska, Justyna Malinowska, Magda Łukaszewicz, Karolina Bałdowska, Marta Sitko, Dominika Dobrzycka, Agnieszka Możejko.
   Proponując ich udział w konkursie wiedziałam o ich zdolnościach wokalnych i tanecznych. Obawiałam się nie tyle o interpretację, ile o wymowę niektórych słów. Wybrana przez nas piosenka cechowała się nagromadzeniem rzeczowników i czasowników ze spółgłoskami miękkimi i wymagała dużej staranności w wymowie. Odpowiednio długi czas poświęcony na ćwiczenia fonetyczne i zaangażowanie uczennic zaowocowały wyróżnieniem.
   Myślę, że nie można poprzestawać na tym , co się ma do powiedzenia uczniom w ciągu 45 minut lekcji, trzeba odkrywać ich zdolności, stwarzać im możliwości rozwoju. Służą temu konkursy. Uczniowie lubią rywalizować ze sobą, mają mniej obaw przed wystąpieniami publicznymi niż dorośli, chcą się sprawdzać, porównywać, być doceniani. A co dają konkursy organizatorom? Satysfakcję z dobrze wykonanej, wymagającej starannego zaplanowania pracy, możliwość nawiązania kontaktów i wymiany doświadczeń i możliwość własnego rozwoju. Najcenniejsze pomysły to te, które sami stworzymy i zaangażujemy się w ich realizację.
Aby konkurs mógł w ogóle odbyć się, potrzebna jest dobra współpraca wielu osób. Ktoś wywiesza ogłoszenia, zaprasza gości, przygotowuje dyplomy, dekoruje salę, zastępuje na dyżurze, doradza za co i jak ocenić itd.
   Dziękuję wszystkim: Pani dyr. Bogusławie Szczerbińskiej, Joannie Grygo, Reginie Bajerskiej, Katarzynie Żywolewskiej, Annie Malczyk, Bożenie Taudul , Mirosławie Woronowicz i Bożenie Rudż oraz Andrzejowi Kułakowi za dobrą współpracę, a przede wszystkim Dyrekcji, która zachęca do takich działań i docenia je.
    Dziękuję jej też za to, że pomimo trudnej sytuacji finansowej szkoły, zawsze znajduje środki na nagrody, nie tylko dla finalistów, ale dla wszystkich uczestników konkursu.

   Zorganizowany Przegląd Piosenki Rosyjskiej pokazał nieograniczone możliwości i umiejętności młodzieży, jak również ogromny kapitał jej witalności i twórczości. Impreza taka podnosi także niewątpliwie rangę języka rosyjskiego i zachęca uczniów do jego nauki. Śpiewanie w języku obcym ma przecież zalety czysto dydaktyczne – poprawia fonetykę i sprzyja opanowaniu leksyki i gramatyki.
 

Elżbieta Zinówko
nauczyciel języka rosyjskiego
Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Sokółce
fotoreportaż z konkursu>>
 
 
Wykonanie 2005, Gimnazjum Nr 1 - Wszystkie prawa zastrzeżone.