Gdy przed dwudziestu laty rozpoczynałam
pracę jako nauczyciel języka rosyjskiego w szkole
podstawowej, nie wiedziałam, że przyniesie mi ona tyle
satysfakcji. Dobra atmosfera w szkole sprzyja efektywności i rodzeniu się nowych pomysłów. Szybko
dostrzegłam, że duża grupa uczniów chętnie podejmuje
dodatkowe zadania i stara się bardzo, by wykonać je
najlepiej. To głównie z myślą o nich organizuję zajęcia koła
języka rosyjskiego i różne konkursy językowe.
W tym roku szkolnym 2 marca odbył się w naszym gimnazjum II
Przegląd Piosenki Rosyjskiej. Uczestnicy będący uczniami
naszej szkoły wykonywali piosenki w języku rosyjskim.
Piosenka jest najdoskonalszym odbiciem mentalności każdego narodu,
gdyż pozwala poznać tych, którzy ją tworzą i kultywują. Z
tego też powodu zajmuje ona ważne miejsce w nauczaniu
języków obcych.
Wychodząc z założenia, że nauczanie języka obcego musi być
wzbogacone elementami kulturowymi, a przecież piosenka jest
jednym z nich, a także w przekonaniu, że należy łączyć
przyjemne z pożytecznym,
poświęciliśmy całą naszą energię na przygotowania do naszej
imprezy.
W konkursowych zmaganiach wzięło udział aż 50 uczestników
startujących w trzech kategoriach: solo, mały i duży
zespół. Uczniowie zaangażowali się z wielkim zapałem i pokazali imponujące umiejętności artystyczne. Okazało się,
że niektórzy z nich to prawdziwe talenty, gdyż nie tylko
pięknie śpiewali, ale również wspaniale je interpretowali.
Przedstawiany repertuar był dosyć zróżnicowany, jednak w
większości uczestnicy skupiali się na piosenkach z
aktualnych list przebojów, co wzbudziło wielki entuzjazm
wśród widowni. Jury miało ogromny problem z wyłonieniem
najlepszych. Komisja konkursowa oceniała poprawność
językową, sposób i oryginalność interpretacji, prezentację
oraz ogólne wrażenie artystyczne. Jury przyznało I miejsce w
kategorii solistów Karolinie Stelmaszek ucz. kl. III h. W
kategorii małych zespołów I miejsce zajął
zespół dziewcząt
kl. II a, zaś II miejsce dziewczęta z kl. III h. W
kategorii dużych zespołów wyróżnienie otrzymali chłopcy
klasy III h oraz zespół moich uczennic z kl. III g w składzie: Sylwia Jasińska, Kamila Bylińska, Justyna
Malinowska, Magda Łukaszewicz, Karolina Bałdowska, Marta
Sitko, Dominika Dobrzycka, Agnieszka Możejko.
Proponując ich udział w konkursie wiedziałam o ich zdolnościach
wokalnych i tanecznych. Obawiałam się nie tyle o
interpretację, ile o wymowę
niektórych słów. Wybrana przez nas piosenka cechowała się
nagromadzeniem rzeczowników i czasowników ze spółgłoskami
miękkimi i wymagała dużej staranności w wymowie. Odpowiednio
długi czas poświęcony na ćwiczenia fonetyczne i
zaangażowanie uczennic zaowocowały wyróżnieniem.
Myślę, że nie można poprzestawać na tym , co się ma do powiedzenia
uczniom w ciągu 45 minut lekcji, trzeba odkrywać ich
zdolności, stwarzać im możliwości rozwoju. Służą temu
konkursy. Uczniowie lubią rywalizować ze sobą, mają mniej
obaw przed wystąpieniami publicznymi niż dorośli, chcą się
sprawdzać, porównywać, być doceniani. A co dają konkursy
organizatorom? Satysfakcję z dobrze wykonanej, wymagającej
starannego zaplanowania pracy, możliwość nawiązania
kontaktów i wymiany doświadczeń i możliwość własnego
rozwoju. Najcenniejsze pomysły to te, które sami stworzymy i
zaangażujemy się w ich realizację.
Aby konkurs mógł w ogóle odbyć się, potrzebna jest dobra
współpraca wielu osób. Ktoś wywiesza ogłoszenia, zaprasza
gości, przygotowuje dyplomy, dekoruje salę, zastępuje na
dyżurze, doradza
za co i jak ocenić itd.
Dziękuję wszystkim: Pani dyr. Bogusławie Szczerbińskiej, Joannie
Grygo, Reginie Bajerskiej, Katarzynie Żywolewskiej, Annie
Malczyk, Bożenie Taudul , Mirosławie Woronowicz i Bożenie
Rudż oraz Andrzejowi Kułakowi za dobrą współpracę, a przede
wszystkim Dyrekcji, która zachęca do takich działań i
docenia je.
Dziękuję jej też za to, że pomimo trudnej sytuacji finansowej
szkoły, zawsze znajduje środki na nagrody, nie tylko dla
finalistów, ale dla wszystkich uczestników konkursu.
Zorganizowany Przegląd Piosenki Rosyjskiej pokazał
nieograniczone możliwości i umiejętności młodzieży, jak
również ogromny kapitał jej witalności i twórczości. Impreza
taka podnosi także niewątpliwie rangę języka rosyjskiego i
zachęca uczniów do jego nauki. Śpiewanie w języku obcym ma
przecież zalety czysto dydaktyczne – poprawia fonetykę i
sprzyja opanowaniu leksyki i gramatyki.
|